NAC SHIRTFLIRT: LUDIEKE ACTIE ONDERSTEUNT ZOEKTOCHT NAAR SHIRTSPONSOR.

NAC ShirtFlirt: kies je eigen hoofdsponsor.

Into Telecom en Goodmorning stoppen na dit seizoen als shirtsponsors van NAC. De zoektocht naar opvolgers wordt ondersteund door een in het oog springende campagne: de NAC ShirtFlirt.

Elk bedrijf kan shirtsponsor van NAC worden. Je hoeft het logo of de betreffende bedrijfsnaam maar te uploaden op het digitale shirt van de club. Via de website van NAC kan iedereen in de loop van deze maand zo zijn favoriete shirtreclame creëren. Dat kan je eigen bedrijf, een werkgever of gewoon een naam zijn. Zo kan iedereen flirten met het NAC-shirt en zijn creatie via social media verspreiden.

NAC is voor het komende seizoen op zoek naar nieuwe shirtsponsors en dat zal iedereen weten ook. “We hopen dat er een enorme buzz gaat ontstaan rondom het shirt”, zegt Berry van Nes van sportmarketingbureau Gr8 Industries. “Dat houdt niet alleen de spanning erin wie er straks met het hoofdsponsorschap vandoor gaat, maar zorgt er ook voor dat supporters met de club meedenken.”

Doelstelling behaald
De actie staat uiteraard los van alle gesprekken die nu al met potentiële sponsors worden gevoerd. In dat licht is het prettig dat Into Telecom en Goodmorning al in september aangaven hun contract niet te verlengen. “Ze hebben hun doelstelling qua naamsbekendheid behaald”, zegt algemeen directeur Justin Goetzee. “Voor ons is het fijn dat ze dat ook zo hebben gecommuniceerd. Het geeft aan hoeveel waarde shirtreclame aan een merk kan toevoegen. Tijdens onze zoektocht gebruiken we referenties van beide bedrijven, maar ook van de vorige hoofdsponsor Sunweb. Dat was ook zeer enthousiast over de opbrengst.”

Diverse mogelijkheden
Volgens Goetzee zijn er drie opties voor het shirt: één bedrijf dat zowel voor- als achterkant gebruikt, twee verschillende bedrijven of een roulatiesysteem. In dat laatste geval verschijnen drie bedrijven beurtelings op het shirt. “We merken tijdens gesprekken dat veel bedrijven dat gedeelde sponsorschap een interessant idee vinden. Het zou lekker zijn als we vóór 1 maart de nieuwe shirtsponsors kunnen presenteren. Dat geeft ons wat meer zekerheid bij het indienen van de begroting voor volgend seizoen.”

De NAC ShirtFlirt is een mooie manier om iedereen bij de zoektocht te betrekken, zegt Van Nes. “Zoiets past bij NAC. Deze club heeft een ongekend trouwe supportersschare, die elke keer voor een bijna uitverkocht stadion zorgt. Die heb je nodig om deze actie groot te laten worden en daarmee de aandacht te trekken.”

Exposure
Goetzee is optimistisch gestemd over het vinden van nieuwe shirtsponsors. “Natuurlijk is het iets makkelijker zoeken als alles rustig is rondom de club. Daar is de laatste tijd niet echt sprake van geweest, maar dat nadeel is niet heel groot. Naast de emotie waar we met de NAC ShirtFlirt op inspelen en de massa die we daarmee creëren, kunnen we tijdens gesprekken met potentiële sponsors vooral hele goede cijfers overleggen. Er is een bureau dat de impact van sponsoring meet en de verdiensten afzet tegen de investering. De exposurewaarde van het shirtsponsorschap bij NAC blijkt substantieel groter dan de kosten die ermee zijn gemoeid. De unieke identiteit van NAC geeft de club een bijzondere aantrekkingskracht. Dat is een verhaal waar we mee aan kunnen komen.”

Bron: NAC Courant