WAAROM CONTAINER

BEGRIPPEN DE VUILNISBAK IN MOETEN

Heb jij ook een transparante, toekomstgerichte organisatie waar ondernemende mensen vol passie klantgericht werken? Een authentieke brand dat geen product maar unieke, innovatieve en integrale oplossingen biedt? Gebruik jij dit soort bewoordingen ook om je merk of organisatie te beschrijven? Dan ben je helaas in een vette valkuil getrapt. Het gebruik van containerbegrippen. Je kent ze wel: van die heerlijk ruime begrippen die alles zeggen. En daarmee niets. Want iedereen gebruikt ze, ze zijn uitgehold, leeg. Noem mij bijvoorbeeld eens één organisatie die claimt niet transparant of duurzaam te zijn.

Passie versus vuur en vlam
Vaak is zo’n serie containerbegrippen het resultaat van een aantal diepe denksessies waar prima ideeën naar boven kwamen. Enter: het poldermodel. Iedereen doet zijn plasje erover en na veel wikken en wegen is een compromis gevonden. De uitkomst: een aantal volgestapelde zinnen met kernbegrippen waar niemand tégen kan zijn. Maar… ook niet vóór. Het zet je geenszins in vuur en vlam (zie hoe ik hier het woord passie wist te vermijden en hoeveel leuker zo’n beeldspraak met alliteratie is). En ja, die vlammen wil je. Je wilt dat mensen je verhaal voelen. Tot in de tenen. Daarom pleiten wij bij GR8 Industries dat ieder bedrijf een goede brand story moet hebben.

De brand story der brand stories
Een brandstory is de ultieme liefdesverklaring. Een verhaal waar je enthousiast van wordt, waar je energie van krijgt. Een opsomming van productinhoudelijke argumenten overtuigt niet voldoende. Het is niet de materie die je raakt, maar de emotie. Wat elke brand story daarom nodig heeft: een forse dosis mentaliteit. Een bevlogen brand story, oprecht en vanuit het DNA, inspireert mensen. Raakt een gevoelige snaar. Niet alleen wordt gevoel beter onthouden, je wint er ook sympathie mee. Een hechte relatie met klanten, collega’s en partners ontstaat zodra ze jouw verhaal niet alleen in hun hoofd hebben, maar ook in hun hart sluiten. Zo maak je impact.

De brand story is een belangrijk een vertrekpunt, een basis die doorklinkt in je verdere communicatie en activiteiten. Het is je paraplu, je rode draad, je satéprikker. Niet alleen heeft het beestje meerdere namen, ook de uiteindelijke vorm kan heel verschillend zijn: van tegeltje aan de muur tot en met brand songs toe. Next step: een gedegen contentplan dat jouw verhaal op doordachte wijze tot leven brengt. Waar je mag laten zien dat je mooie teksten geen holle frasen zijn.

Op dronk
De mooiste woorden kunnen door misbruik helaas hun waarde verliezen. Passie, authenticiteit, duurzaamheid. Maar ook dichtbij ons eigen huis zijn content en storytelling aan inflatie onderhevig. Is het dan alleen een kwestie van een aantal gehate containerbegrippen vermijden en een nieuwe term vinden om de meute voor te zijn? Kortom oude wijn in nieuwe zakken. Tja. Eerder denk ik dat het de taak van een goed communicatiebureau is om de juiste woorden op het juiste moment en met de juiste waarde te gebruiken. Met integriteit. Het is de kunst om een wijn te serveren die precies goed op dronk is, passend bij het seizoen, het gerecht, je smaak, etc. En dan is het prima dat je – in de juiste context dus – een woord als passie of transparantie gebruikt. Maar dan wil ik ‘m wel écht kunnen voelen én goed ingevuld zien in je verdere communicatie. Twee forse voorwaarden.

Doe zelf de test
Wil je hier eens verder over praten met ons? Normaal zeggen we, kom dan een kopje koffie drinken. Maar misschien moet het dit keer een glaasje wijn zijn. Wordt het nóg gezelliger. Wil je weten of je aan een glaasje wijn toe bent? Neem dan de Great Bullshit Bingo Kaart mee naar je volgende sessie waarin de missie van je bedrijf besproken wordt. Of lees je website eens kritisch door (note to self: GR8 website doorlezen voordat deze blog online staat). Heb je er vijf op je kaart, dan roep je hard: "Bingo, tijd om GR8 te bellen".